Logo Wij staan vermeld Logo Protestantse Kerk

DOEL

De diaconie is in de Nederlandse protestantse kerken de rechtspersoon van een plaatselijke kerkelijke gemeente, die wordt bestuurd door het College van Diakenen. Dit College verschaft de diakenen de middelen om hun ambt uit te oefenen, bijv. door behoeftigen financieel te ondersteunen. Het beheer van de diaconie is strikt gescheiden van het beheer van de kerk, het betreft twee verschillende rechtspersonen. De inkomsten van diaconieën bestaan doorgaans o.a. uit collectes tijdens de kerkdienst bestemd voor de diaconie. Het College van Diakenen is verantwoording verschuldigd aan de Kerkenraad voor wat betreft het werk van de diaconie. Het werk van de diaconie is gebaseerd op het Evangelie volgens Matteüs 25: 35-39 van het Nieuwe Testament in de Bijbel.

AANSPREEKPUNT VOOR:

Kerkvervoer  mw. A. Zwart  0181-402930
 Kerkwebradio  dhr. P. Stravers  0181-403343
 Diaconale noodhulp  Wil Stravers  0181-403343
   Mariette van Zuilen 0181-403495

HET LAATSTE NIEUWS

20240311 144201 002Wat een prachtig resultaat : 62 pakketten stonden er afgelopen week in de Welkomkerk. Met elkaar hebben we zoveel pakketten bij elkaar gespaard. De pakketten zullen we verspreiden onder mensen die wel een extraatje of een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Namens de diaconie van de Welkomkerk en de Dorpskerk :

Hartelijk dank!

Vanuit de Protestantse Kerk in Nederland sturen gemeenteleden ook dit jaar paasgroetenkaarten aan gedetineerden in Nederland en aan Nederlanders in buitenlandse gevangenissen. De afbeelding op de kaart is gemaakt door een gedetineerde vrouw in Zwolle. Ze beeldt daarmee uit dat Jezus’ opstanding de weg opent vanuit het donker naar het licht.

Ook onze gemeente doet mee aan de Paasgroetenactie. Op zondag 4 en zondag 11 februari deelt de diaconie kaarten uit. Het zijn dubbele kaarten, waarvan u er één kunt beschrijven. U kunt er een groet/ bemoediging aan de gedetineerde op schrijven, de andere kaart kan de gedetineerde zelf versturen. U hoeft er geen postzegel op te doen. De kaarten kunt u uiterlijk 18 februari weer inleveren bij de diakenen. Zij zullen alle kaarten verzamelen en naar PKN in Utrecht sturen, waar vandaan zij verspreid worden onder de gedetineerden.

“De vrouw die dit geschreven heeft, kent mij helemaal niet en toch krijg ik deze kaart” was de verbaasde reactie van een gedetineerde, toen ze de kaart ontving. Als u niet weet wat u op de kaart moet schrijven, er zijn voorbeeldteksten die u kunt gebruiken. Ook al weet u niet wie de kaart ontvangt, u mag ervan overtuigd zijn dat een bemoedigende kaart hen erg goed doet.

We hopen dat velen van u een paasgroet zullen sturen!

Net als de afgelopen jaren, zullen de diaconieën van de Welkomkerk en de Dorpskerk weer meesparen voor de Plus-boodschappen-pakketten. De actie van de Plusmarkt loopt tot eind februari, tot die tijd ontvangt u bij iedere € 10,00 aan boodschappen, een zegel.

Wanneer u zegels of halfvolle kaarten over heeft,kunt u deze tot eind februari in de doos in de hal van de kerk deponeren. Heeft u digitaal zegels ontvangen, dan kunt u deze inwisselen bij de kassa voor papieren pakketzegels. Samen zullen wij er zorg voor dragen dat de pakketten bij mensen komen die wel een extraatje kunnen gebruiken.

Namens de diaconie, alvast hartelijk bedankt!

Op deze folder kunt u zien waar de schoenendozen van de "Schoenendoosactie"

naar toe zijn gegaan. Een geweldig resultaat, mede door u, waarvoor onze dank.

schoenendoosactie2024 1

poster voedselbankDe diaconieën van de Dorpskerk en de Welkomkerk willen graag artikelen in gaan zamelen voor de voedselbank Voorne aan Zee.

Misschien denkt u, alweer een actie? We hebben net de boodschappenactie van de Plus achter de rug. Ja…..dat klopt en die was zeker de moeite waard en de mensen waren er erg blij mee!
Maar zoals u in de kranten hebt kunnen lezen zijn er, door de hoge onkosten, nog meer mensen afhankelijk geworden van de voedselbank.
Daarom aan u de vraag: wilt u meehelpen?

Wat gaan we doen?

• Op 1e paasdag is tijdens de kerkdienst de actie geopend. U heeft een boodschappenbriefje gekregen met de, door de voedselbank gewenste schaarse artikelen. We houden het graag alleen bij deze genoemde artikelen.
  • Er staat vanaf die dag een mand op de tafel in de hal klaar. Daar mag u de gewenste artikelen in leggen. Deze mand hopen we regelmatig te kunnen legen zodat hij weer aangevuld kan worden door u.
  • U kunt de artikelen meenemen op zondag naar de kerk maar u mag ook doordeweeks binnen lopen als de kerk open is.
  • We blijven verzamelen tot 1e pinksterdag.
  • Uiteraard mag u de artikelen kopen in de winkel maar kijkt u ook eens in uw eigen voorraadkast. Wie weet?
  • En….we zouden het fijn vinden als u probeert om mensen in uw omgeving te enthousiastmeren. Misschien willen zij ook wel een artikel doneren. Mond op mond reclame werkt!
  • Wilt u liever geld doneren, dan mag dat op de rekening van de diaconie o.v.v. actie voedselbank.

Op 1e pinksterdag worden alle produkten samengebracht door de Dorpskerk en de Welkomkerk. Dat vieren wij dus in de gezamenlijke kerkdienst.
Daarna hopen wij dat we veel producten kunnen afleveren bij de voedselbank.

Alvast hartelijk dank namens het diaconieteam,
Ans, Corrie, Rogier en Lia

Op de boodschappenlijstjes staan de onderstaande producten:

Boodschappenlijstje

• wasmiddel
  • afwasmiddel
  • handwaszeep
  • shampoo
  • tandpasta en tandenborstel
  • closetpapier
  • maaltijdsoepen in blik
  • groente/fruit in blik of pot