Logo Wij staan vermeld Logo Protestantse Kerk

Hartelijk welkom op de site van de "Welkomkerk"

te Rockanje.

 

 

De diensten zijn ook te beluisteren en te bekijken via de kerkradio: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10983 
of via YouTube: https://www.youtube.com/@welkomkerk-rockanje

Voor een ‘up to date’ ledenadministratie

Om de ledenadministratie goed bij te kunnen houden, vragen wij onze leden ons te informeren als u

gaat verhuizen of gaat trouwen. Ook bij geboorte of overlijden ontvangen wij graag een bericht van u. U kunt een mail sturen naar

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Op deze manier kunnen wij tijdig een automatische procedure bijsturen. Ook als u lid wil worden van de Welkomkerk kunt u ons een mail sturen.

Denkt u ook aan een bericht als uw e-mailadres of 06-nummer wijzigt? In uw bericht kunt u dan aangeven of het gewijzigde e-mailadres of telefoonnummer ook opgenomen mag worden in het infoboekje.

Als u gaat verhuizen start automatisch een procedure, die afgesproken is tussen de burgerlijke gemeente en de SILA (Stichting Interkerkelijke Leden Administratie). SILA vertegenwoordigt zeven kerkgenootschappen, waaronder de PKN.

Voorbeeld: U verhuist van Rockanje naar Brielle. De burgerlijke gemeente geeft deze verhuizing door aan SILA, SILA geeft het door aan de landelijke ledenadministratie van de betreffende kerk (PKN) en de landelijke ledenadministratie (LRP) geeft door aan de lokale ledenadministratie van Rockanje dat er iemand vertrokken is en aan de ledenadministratie van Brielle dat er iemand ingekomen is.

Als u bij verhuizing naar een andere gemeente lid wil blijven in Rockanje, kunt u voorkeur lid worden. Wilt u dit tijdig, dus ruim voor de verhuizing, kenbaar maken bij de ledenadministratie, zodat we de automatische overschrijving kunnen voorkomen en uw voorkeurlidmaatschap kunnen realiseren.

Voor meer informatie verwijzen we u naar de site

https://www.protestantsekerk.nl/lidmaatschap/

http://www.sila.nl/1-SILA/02-SILAstip.html

https://lrp-netwerk.pkn.nl/kb/verhuisproces-pkn

Het Heilig Avondmaal is een bijzondere maaltijd, met een heel bijzondere betekenis en werking. Dit blijkt al uit de benaming van dit sacrament: een heilig maal, een maaltijd van de Heer.

Binnen de Welkomkerk houden wij regelmatig een ‘Lopend Avondmaal’.
Tijdens de periode van Covid 19 zijn wij definitief overgegaan op kleine plastic weggooi bekertjes voor de wijn. Deze bekertjes worden aangereikt vanuit een zilverkleurige schaal. Het brood vanaf een zilverkleurig bord.

Schaal

Op deze schaal past een zilverkleurig deksel.

Deksel

Wat na de Covid 19 hetzelfde is gebleven: predikant begint het Heilig Avondmaal met de rituelen die hierbij horen. Onder andere de gebeden, het schenken van de wijn en het breken van het brood.

Daarna wordt de gemeente uitgenodigd naar voren te komen om aan het Heilig Avondmaal deel te nemen.

De diaconie

Bericht van de Kerkenraad

Omdat per 1 juli de mogelijkheden door het kabinet zijn verruimd heeft de Kerkenraad besloten dat er met ingang van zondag 5 juli weer diensten worden gehouden.

Wij hebben geïnventariseerd dat, met ook de zijzalen in gebruik, er in de Welkomkerk naar schatting max. 100 mensen die 1,5 meter van elkaar zitten kunnen plaatsnemen. Ook de banken en stoelen staan op 1,5 meter van elkaar. Mensen uit één gezin kunnen wel direct naast elkaar zitten.

Uiteraard hebben wij als Kerkenraad de verantwoording voor de gezondheid van een ieder die de dienst bezoekt. We houden ons dan ook strikt aan de regels die de regering heeft voorgeschreven.

Er geldt momenteel een maximum van 30 bezoekers per dienst.

Helaas heeft dat ook minder prettige gevolgen: er wordt niet gezongen tijdens de dienst, en er is geen koffiedrinken na afloop. En op 1,5 meter van elkaar is ook niet bepaald ‘gezellig’.

 

Waarmee moet u rekening houden?

Hebt u klachten, ook als u veel moet hoesten en niezen, dan moet u thuisblijven. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid.

Het is mogelijk dat er meer dan 100 mensen de dienst zouden willen bezoeken. Daarom hebben we een aanmeldingssysteem ingevoerd. (Dit is overigens een voorschrift van de PKN.)

Voor elke dienst moet u zich per keer aanmelden.  In de week voorafgaand aan de dienst kan dat via de mail of per telefoon bij : Harry Luijendijk (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. tel. 401915).

Aanmelden kan tot vrijdag 19:00 uur.

Indien u overhoopt toch de dienst niet kan bezoeken wordt u dringend verzocht dit ook te melden bij de scriba (zie hierboven).

Zouden er meer dan 30 aanmeldingen zijn dan wordt geloot wie er afvalt. De afvallers krijgen daarvan vanzelfsprekend tijdig bericht. Zij zijn voor de volgende zondag wel verzekerd van een plaats.

Ook gasten moeten zich aanmelden. Zij kunnen dit op de website lezen.

Bij het betreden van bent u verplicht een mondkapje te dragen.

Hoe gaat het in de kerk?

De garderobes worden niet gebruikt. Jassen en paraplu’s neemt u mee naar binnen en legt u naast u op de bank of op de grond.

Toilet: geen tot minimaal gebruik en alleen het invalidentoilet. Wij adviseren u daar tevoren rekening mee te houden. In het toilet zijn papieren droogdoekjes; ook is daar ontsmettingsmiddel voor handen aanwezig omdat de kraan handmatig wordt bediend.

Liedboeken worden niet gebruikt, alles is op de beamer te lezen, zoals gebruikelijk.

Er is ook geen Welkombrief in de kerk, zie beamer. Wel wordt, zoals gebruikelijk, een papieren exemplaar gebracht naar de mensen die naar de kerkomroep luisteren. Verder kan de orde van dienst via een link op de website gelezen worden.

Vooralsnog is er geen oppas en/of kindernevendienst, om onnodige complicaties te voorkomen.

Voor de dienst

Er zijn drie regelaars: 1 ouderling en 2 diakenen. Zij zijn aan een hesje herkenbaar als regelaar. De ouderling staat bij de ingang en vraagt eenieder naar de gezondheid. Bij twijfel kan diegene vanwege het risico helaas niet worden toegelaten.

Er wordt een presentielijst bijgehouden om later een eventuele besmetting te kunnen traceren.

In de hal is ontsmettingsmiddel voor de handen aanwezig.

Na binnenkomst wijzen de regelaars u de plaats en juiste afstand aan. Zij beginnen in de kerkzaal met vullen vanaf de voorste banken. En zo verder naar achteren. Vervolgens worden één voor één de zijzalen gevuld.

Echtparen kunnen gewoon naast elkaar zitten. Dit geldt ook voor ouders met kinderen.

Tijdens de dienst

Liederen: in principe wel liederen maar, zoals hiervoor vermeld, er wordt door de gemeente niet gezongen tijdens de dienst.

De tekst staat op de beamer. Hoe het verder muzikaal of anders wordt ingevuld wordt in de dienst duidelijk gemaakt.

Collecte: Er wordt niet gecollecteerd om onnodige complicaties te voorkomen. Tot nu toe wordt er via overmaken gul gegeven. Daar zijn we erg blij mee.

Wel doen wij een beroep op u om dit vol te houden. Voor hen die dit nog niet doen: de bankrekening voor het doel ’het werk van de kerk’ is NL73 RABO 03557 06 083 t.n.v. Prot. Gem. Rockanje Welkomkerk en voor het diaconale doel is dat NL15 INGB 0003 7266 84 7266 84 t.n.v. diaconie Prot. Gem. Rockanje Welkomkerk.

Na de dienst

Na de zegen legt de ouderling van dienst uit hoe het verlaten van de kerk moet gaan.

Attentie: ook bij eventueel napraten buiten moet u 1,5 m aanhouden.

Tot slot

Het zal allemaal best vreemd en ongezellig aandoen. De saamhorigheid die we normaal kunnen ervaren, zowel voor, tijdens en na de dienst zullen zeker worden gemist. En natuurlijk hopen we allemaal dat dit zo kort mogelijk duurt.

De eredienst, het woord zegt het al, gaat echter een stuk dieper dan gezelligheid.

De kern is dat we, ook al is het afwijkend van hoe het normaal gaat, geïnspireerd worden door het Woord, het gebed, de lofprijzing - al is het op een ingehouden manier - en de verkondiging.

En, ‘lest best’, we krijgen Gods zegen mee!

 

De Kerkenraad.

 

Antwoordformulier Actie Kerkbalans Welkomkerk, januari 2024

 

Namens de kerkenraad,
Jetty Scherpenisse, tel. 414331

Dauwtrappen en ontbijt op Hemelvaartsdag 9 mei

Het is inmiddels al een goede traditie : Hemelvaartsdag beginnen met een mooie wandeling door de natuur.

We verzamelen om 6.45 uur op de parkeerplaats van Natuurmonumenten bij het Kreekpad, om vandaar een wandeling door de duinen te maken onder begeleiding van onze gids Dick Zwart.

Na deze wandeling gaan we naar de Welkomkerk, waar ons een heerlijk ontbijt wacht.We proberen tussen 8.30-8.45 uur in de kerk aanwezig te zijn, zodat de eieren niet koud worden.

Na het ontbijt gaan we naar de kerkzaal, waar de dienst om 9.30 uur zal beginnen. Dominee Peterjan van der Wal zal in deze dienst voorgaan.

Wilt u graag met ons ontbijten, maar kunt u niet meedoen met de wandeling, geen enkel probleem. U bent van harte welkom bij het ontbijt.

Wanneer de wandeling niet door kan gaan vanwege slecht weer, krijgt u hier op tijd een mail over. Het ontbijt om 8.45 uur gaat in ieder geval door, net als natuurlijk de kerkdienst.

In de hal van de kerken ligt een inschrijfformulier waarop u zich kunt opgeven.

U kunt zich ook telefonisch of via mail opgeven .

Er zijn geen kosten aan dit samenzijn verbonden. Wel wordt er een collecte gehouden tijdens de kerkdienst. De opbrengst hiervan gaat naar Old Tafo.

We hopen op een heerlijke wandeling en een mooie samenkomst!

Emmie Langendoen : 0181 402579,  mailadres : emmie.quaak at upcmail.nl

Ans Zwart : 0181 402930, mailadres : ans_zwart at hotmail.com

Pinksterdienst 19 mei 2024

pinkster_poster_A4_def.jpg

Diaconale hulpdienst.

De diaconale hulpdienst is bestemd voor kortdurende, niet structurele hulp. Maar is er onverwacht toch een probleem dat u niet binnen uw eigen netwerk kunt oplossen, dan kunt u altijd contact opnemen met de diaconie.

U kunt bellen naar: Wil Stravers: 0181 403343 of Mariette van Zuilen, tel.nr. : 06 23047660

Meer  informatie over deze hulpdienst kunt u vinden op de pagina van de diaconie. https://www.welkomkerk-rockanje.nl/index.php/diaconie.html   Scrol daarna door naar Noodhulpdienst.