In deze tijden waarin woorden als CO2-afdruk, schone energie en hergebruiken bijna dagelijks in het nieuws zijn moest ik laatst denken aan de slogan die al weer een poos geleden op reclameborden hing: “ rotte appel wordt toffe peer”. Die reclame had tot doel om mensen op te roepen groente- en fruit afval niet in de gewone vuilnisbak te gooien maar in de groene container (of rechtstreeks op een composthoop in de tuin, dat kan natuurlijk ook). Dankzij de natuurlijke kringloop kan van lieverlee nieuw fruit groeien op basis van de compost van bijvoorbeeld rotte appels. “Rotte appel wordt toffe peer”- je zou kunnen zeggen dat dit ook een mooie omschrijving is van het pinksterfeest wat er aan komt deze maand. Wat een rotte appel is weet iedereen, zeker iemand die zichzelf zo voelt: beurs gevallen, kapot gestoten, aan de kant gezet. Een rotte appel. Zo voelen de leerlingen van Jezus zich als hun Heer en Meester is gekruisigd. Maar, zo vertellen de verschillende evangelisten in verschillende toonaarden, doordat Jezus aan hen verschijnt worden zij opnieuw geboren. In Handelingen 2 sluit Lukas (als hij wil vertellen van die nieuwe geboorte, van dat recyclen van oud naar nieuw) aan bij het wekenfeest zoals dat in het Aloude Testament wordt gevierd, 7 weken na het Pascha. Alle twee zijn die feesten oorspronkelijk gevierd als oogstfeesten: Pasen was het feest van de eerste opbrengst van de nieuwe oogst, de eerstelingen en op het wekenfeest volgde dan het vieren van de volle tarweoogst. U kunt het allemaal nalezen in Deuteronomium 16. Lukas transformeert de betekenis van die oude oogstfeesten, als hij aan ieder die het maar horen wil, verkondigt dat Pasen betekent dat Jezus de eersteling is, de eerste vrucht van het nieuwe leven dat begint, de eerstgeborene uit de doden. Jezus leeft. En Pinksteren, zo trekt Lukas in Handelingen 2 die vergelijking door, betekent dan: en wij met Hem, wij mogen met Hem horen bij de nieuwe mensen.
Even tussen haakjes: Handelingen 2 is niet de enige manier waarop in het evangelie verteld wordt van de nieuwe geboorte van mensen. Johannes 20 vers 19-23 zie je dat deze evangelist geen 7 weken tussen Pasen en Pinksteren laat vallen, nee bij hem vallen ze op dezelfde dag: de opgestane Heer blaast (net als de Schepper in Genesis 2) over zijn leerlingen de Heilige Geest uit en herschept ze zo tot nieuw leven.  Er zijn dus meerdere manieren om te zeggen dat wij met Christus herboren mogen worden tot een levende hoop. Rotte appels worden toffe peren. En wat de goede vruchten zijn die groeien aan de Geest? De liefde en de vreugde, de vrede ’t allermeest (lied 841).

J.M.W.